Być artystą

Jestem pod wielkim wrażeniem przeczytanej książki Patti Smith „Poniedziałkowe Dzieci”. Pochłonęłam ją w 2 dni, po czym zabrałam się do wyszukiwania dalszych materiałów o tamtym świecie: o przyjacielu Patti Robercie Mapplethropie, później największym artyście  lat 80, o hotelu Chelsea, w którym ta para mieszkała, a który dzięki właścicielowi udzielającemu schronienia biednym artystom stał się centrum nowojorskiej bohemy, o ludziach, których Patti spotkała na swojej drodze i którzy ukształtowali ją jako artystkę.

f25299388362b219ae1d2c11bd7e3675,641,0,0,0

Ta książka jest przed wszystkim historią miłości/przyjaźni Patti i Roberta, ale zawiera też ważny przekaz o istocie bycia artystą. Co trzeba zrobić by nim być? Trzeba się nim przede wszystkim czuć i tworzyć. Ci ludzi poświęcili wszystko swojej sztuce i dążeniu do tego żeby ich głos został usłyszany. Wierzyli, że to co mówią i robią jest ważne, że są lepsi niż reszta ówczesnego społeczeństwa, mimo, że w ogólnoprzyjętych normach moralnych się w ogóle nie mieścili. Narkotyki dla zwiększenia percepcji, prostytucja po żeby zarobić na czynsz, wykorzystywanie bogatych ludzi w wierze, że przecież każdy artysta potrzebuje mecenasa to zachowania w naszym społeczeństwie godne potępienia.

Znałam w swoim życiu wielu artystów. Widziałam zmagania o to, żeby zostać zapisanym na kartach historii, zaznaczyć swój ulotny byt, dotrzeć ze swoim przekazem jednocześnie poświęcając wygodne życie, opinie społeczną, czy relacje z rodziną. Kładąc na szali wszystko i do końca nie wiedząc czy to w ogóle się uda. Pytali mnie czasem w chwilach zwątpienia: a co jeśli mi się nie uda? co jeśli to to robię nie jest niczego warte?” Wiem, że niestety często się to zdarza.

Bardzo polecam tę książkę. Film dokumentalny o Hotelu Chelsea też – jest na youtubie. Wydaje mi się, że gdybym przeczytała ją wcześniej, kiedy miałam np. 18 lat to mogłaby zaważyć na moim dalszym życiu. Kocham Patti Smith…

Jedno z pierwszych nagrań i materiał z pierwszego singla Patti:

Skomentuj

